FRIESERN

 
 
 
 
 
 
 
För varje dag lär jag mig något nytt om Friesern och det är så otroligt roligt men både krävande att lära upp en unghäst. Jag skulle nog säga att jag börjar lära känna Nykles svagheter och de där typiska egenskaperna en Frieser har. Igår löste jag ett problem eller i allafall hur jag skulle få honom att lita lite mer på mig. När du jobbar med en Frieser så måste du ha tålamod som inte går att beskriva. Du kan aldrig tvinga en Frieser, den står där den står, som den fryst fast. I andra fall tar det aldrig stopp, de bara går på, som det är dem som är ute och går med en och inte tvärtom. Då gäller det att visa vem som är ledaren över dessa ibland nonchalanta jättar. I grund och botten vill de inte göra fel, de tar det säkra före det osäkra. Men samtidigt är de en stabil och orädd häst som är nyfiken på saker runtomkring. Har man hittat nyckeln för hur en Frieser ska få drivet framåt och en motivation att träna så får man en vän för livet<3